Co dělat když dospějete k názoru, že prodáte firmu?

Byt úspěšným podnikatelem je obtížné, zejména v dnešní době, ale co když už se nám podaří rozjet business, ale chceme z tohoto kola vystoupit, a navíc vytěžit finanční prostředky do „penze“? To už chce jistou dávku odvahy a hlavně čas, kdy je potřeba firmu na prodej připravit. Shodneme se, že je třeba buďto nastudovat miliony článků na internetu a nebo se svěřit odborníkům, kteří Vám správně poradí, jak při prodeji postupovat.

prodej firmy

Existuje mnoho důvodů, proč prodat svou společnost, ale nejčastěji se to týká právě:

  • Chceme odejít za odpočinkem
  • Chcete začít znova s jiným předmětem podnikání
  • Chcete zmonetizovat jedinečný nápad
  • Problémy s likviditou nebo cashflow
  • Realizace očekávaného zisku

Jste-li na 100% rozhodnutí pro prodej firmy, měli byste začít konat! Logicky chcete společnost prodat co nejlépe, právě za tímto účelem je nutné učinit nezbytné kroky, které připraví firmu na prodej.

Důležité je provést faktické kroky uvnitř společnosti:

  • Definovat a pojmenovat předmět podnikání
  • Definovat co může budoucí vlastník od společnosti očekávat
  • Provést sami triviální restrukturalizace
  • Odstraňte kritická místa

Dalším nezbytným krokem je co nejvíc minimalizovat informace o tom, že se firmu snažíme prodat! O tomto kroku by měl zcela jistě vědět top management, který se bude podílet na shromažďování podkladů pro kroky, které jsem zmínil v předchozím odstavci. Ostatní zaměstnance a veřejnost není třeba informovat, pokud by se informace o transakci dostaly na povrch, je velmi pravděpodobné, že by tento krok mohl snížit cenu společnosti!

Teď se dostáváme k jádru a motivaci a to ceně. Stanovení ceny je poměrně složitý proces, nechceme ji prodat pod cenou a zároveň nechceme odradit potencionální investory neadekvátní cenou.

prodej firmy

Důležitým faktorem pro stanovení ceny je:

  • Jasný záměr investora
  • Jaké změny chce investor realizovat
  • Kolik peněz musí investor investovat
  • Jak dlouho bude realizace změn trvat

Pokud se rozhodneme pro specialistu v podobě externího poradce, jedná se o jednoznačné zjednodušení vašich starostí při prodeji. Profesionální externí poradce realizuje několik desítek, či stovek prodejů, lze tedy očekávat, že tomu rozumí, podstatně lépe než vy sám. Jeho role při nezávislém ocenění společnosti je nezastupitelná. K důležitému úkolu externího poradce patří poradenství při přípravě společnosti na prodej, vyhledávání, vytipovávání vhodného okruhu potenciálních zájemců, účast na všech jednání a provádění prodávajícího celým procesem až k závěrečnému podpisu.

Nespornou výhodou je, že se dokáže dívat na vaši společnost jako:

  • Prodávající
  • investor

Manuál k prodeji firmy:

  1. Pokud jste se rozhodli o prodeji, zbytečně s ním neotálejte
  2. Připravte firmu co nejlépe
  3. Motivujte top management na výsledku prodeje
  4. Svěřte se do rukou externího poradce
  5. Definujte jasně podmínky transakce
  6. Dbejte zvýšené opatrnosti při přípravě smluvní dokumentace a zajišťování platby