Hydraulika má široké využití

Hydraulika je vědní obor, který se zabývá využitím mechaniky kapalin pro přenos síly. Tímto pojmem bývají také často zkráceně označována všechna hydraulická zařízení. Celý princip hydrauliky vychází z hydromechaniky, a dochází při něm k přenosu jednoduchých ale i složitějších zákonitým jevů na jevy složitější a to především v technických zařízeních.

Pravděpodobně nejznámější je hydraulika strojní, což je jakákoliv soustava pracovních jednotek a částí využívající tlakové energie kapaliny. Na tomto principu fungují například brzdy, kormidla letadel, obráběcí stroje a další systémy.

Hydraulika také dala vzniknout konstrukcím hydraulických filtrů, čerpadel či ventilů. Právě hydraulické ventily se dále dělí na ventily zpětné, brzdící, plnící, pojistné, sekvenční, odlehčovací, redukční, škrtící, sedlové a kulové.

Mechanismus hydrauliky

Funkce hydrostatických mechanismů je založena na poznatku rovnoměrného šíření tlaku v kapalinách všemi směry (založena na Pascalově zákoně - tlak vyvolaný vnější silou, která působí na kapalinu v uzavřené nádobě, je ve všech místech kapaliny stejný). A k přenosu výkonu se tedy využívá tlakové energii kapaliny.

Hydraulické mechanismy jsou zařízení využívající kapaliny k přenosu energie mezi hnacím a hnaným členem. Ktakovému přenosu energie musí být sestaven hydraulický obvod, který má zpravidla tři hlavní části: 

1. hydrostatický převodník, který mění mechanickou energii v tlakovou energii kapaliny (hydrogenerátory či akumulátory)

2. rozvod tlakové energie, který ovládá nebo reguluje, tj. řídí proud nositele energie, a tím určuje směr a rychlost působení hydraulického mechanismu a zabraňuje jeho přetížení (hydraulické prvky jako rozváděče, ventily...)

3. hydrostatický převodník, který mění tlakovou energii kapaliny v mechanickou (hydromotor)

Hydrodynamická brzda

Tak jednoduchý hydraulický systém je podroben neustále novým experimentům a testům. Díky tomu se vyvinuly hydrodynamické brzdy. Co se děje při klasickém brzdění? Kinetická energie je při brzdění zpravidla přeměňována v jiný druh energie, část energie se při brzdění vždy nevratně přemění v teplo. A hydrodynamická brzda je zařízení, v kterém se kinetická energie přeměňuje na energii tepelnou pomocí tření kapaliny v uzavřeném bubnu. V principu se jedná o hydrodynamickou spojku se zablokovaným turbínovým kolem. Brzda se skládá ze dvou částí: statoru, který tvoří skříň brzdy a rotoru (čerpadla), který se otáčí uvnitř statoru a je poháněn hnacím hřídelem.

Princip stejnosměrného elektromotoru

Stejnosměrný elektromotor je založen na tom, že na vodič s proudem působí v magnetickém poli síla. Závit, kterým prochází elektrický proud, je umístěn v homogenním magnetickém poli. Částmi závitu, které jsou rovnoběžné s póly magnetu, tedy protéká proud opačnými směry. Směr síly působící na tyto části se určí Flemingovým pravidlem levé ruky. Síla má směr kolmý ke směru proudu a k magnetickým siločárám, působí tedy vždy "do stran". Síly působící na obě části mají opačný směr => na závit působí moment sil a závit se otáčí.

Číst dál...

Hledáte odborníka na svařování? Obraťte se na TBi.

Firma TBi se specializuje na oblast svařování. Zakladatelem této společnosti je Alexander Binzel, který se v tomto odvětví pohybuje více než čtyřicet let. Jeho cílem bylo vybudovat úspěšnou firmu zaměřující se na svařovací techniku a to se mu podařilo. TBi es řídí mottem „Ready or Tomorrow“.

Číst dál...