Stříkací box udělá polovinu práce lakýrníka

Velká většina chlapů, má ráda svá auta, ženy jsou zase naopak ty, kterým auta nic neříkají, nicméně výjimka potvrzuje pravidlo. Muži jsou schopni za své čtyřkolové miláčky utratit řádnou sumu peněz, a to nejenom při koupi. Stále je co inovovat, ať se jedná o nová kola, LED diody všude, kde to jde nebo nové rádio s vyšším výkonem a lepšími funkcemi. Vylepšení se však může týkat také laku, který je často po pár zimách poškozený od posypu a agresivní soli. Řešením je lakování těchto míst na karoserii. Pojďme se podívat, jak se lakují autodíly.

stříkací boxy

Co je to lakování?

Lakování je způsob nanášení barvy nebo ochranné vrstvy na jakýkoliv materiál. Lakovat lze téměř cokoliv, od dřeva počínaje, přes kov až po umělé hmoty. Jak bylo zmíněno v úvodu, budeme se zabývat lakováním automobilových karosérií a způsob, jak se vyhnout kazům.
Samotnému procesu lakování, tedy nanášení laku na materiál předchází mnoho fází příprav lakovaného povrchu, nicméně je to opravdu na dlouho a vydalo by to informací na další článek. Takže tento krok nyní přeskočíme a vrhneme se rovnou na lakování.

Druhy lakování

Navštívíte-li jakoukoliv lakovnu, lakýrník na vás vybafne značné množství pojmů, které jako laik samozřejmě ani neznáte. Pro začátek vám však stačí informace, jaký lak na svém voze budete chtít! Výběr laku se odvíjí čistě od odstínu a očekávání zákazníka.

Nejčastěji se můžete setkat s:

  1. Dvouvrstvým akrylátovým systémem,
  2. Třívrstvým bazickým systémem.

Dvouvrstvý akrylátový systém

První zmíněný, tedy akrylátový systém se hodí pouze pro UNI odstíny.
V tomto systému můžete lakovat pouze UNI odstíny. Pokud se rozhodnete pro tento systém, je třeba mít na paměti, že se musí přelakovat bezbarvým lakem. S tímto systémem se nejčastěji můžete potkat u užitkových vozidel, kde nepotřebujeme dosahovat takového lesku.

Výhody:

  • Časově méně náročný čas
  • Levnější

Třívrstvým bazickým systémem

Tento systém je celkově používanější a je možnost míchat metalické i UNI odstíny. V rámci ochrany odstínu je třeba sice také přelakovat bezbarvým lakem. Ovšem pokud nepotřebujete přímo lesk, není třeba!

Výhody:

  • Perfektní lesk

Nyní již víme, jaký lakovací systém použijeme, tak se pusťme do samotného lakování, nicméně je potřeba zkontrolovat tlak přiváděného vzduchu. U nízkotlakého lakování, se tlak pohybuje okolo 2 bar, nicméně se může stát, že tlak poklesně, protože je hadice příliš dlouhá. Platí zde pravidlo, že na 1 m hadice poklesne tlak o 0,1 bar. Tlak měřte vždy těsně pod pistolí, ideálně malým manometrem s regulací!

Málem bychom zapomněli na velmi důležitou lakýrnickou místnost, tedy stříkací box, který díky odstávání a filtraci prachu zajistí to, aby na laku nebyly žádné kazy. Pokud však stále není lak takový, jak byl z výroby, chyba může být právě v lakovacím boxu, který už dosluhuje, je dimenzovaný na „menší“ lakování nebo má ucpané filtry.

stříkací boxy